Spiritul KINTSUGI - cand nimic nu moare
publicat in: General // pe 22.03.2023
“Sufletul e acelasi in toate fiintele vii, desi corpul fiecareia e diferit” (Hippocrate)
Filozofia “Wabi Sabi” este baza artei de recuperare KINTSUGI, veche de secole, in care neacceptarea eliminarii se asociaza cu staruinta pentru recuperarea sufletului. Numai imaginea sufletului unui obiect poate da impulsul repararii lui in detrimentul inlocuirii.
Legenda KINTSUGI
Orice mestesug in care mana si spiritul lucreaza la nivel inalt are o legenda a lui. Kintsugi (Kintsukori) vine din secolul al XV-lea si vorbeste despre intamplarea in urma careia a aparut. Asa se face ca shogunul Ashikaga Yoshimasa isi sparge intr-o zi bolul de ceai preferat, o delicata lucratura din ceramica chinezeasca. Trimis la reparat in tara lui, ceainicul se intoarce refacut in mod primitiv, cu agrafe metalice prinse de corpul delicat. Oripilat, shogun-ul isi propune sa gaseasca o alta metoda de refacere a vasului, dupa un parcurs dificil acesta o gaseste si de aici partea practica a lucrarii este lansata si capata si un nume din asocierea KIN (aur) si TSUGI (tamplarie). Motivatia e de sorginte mai veche si a fost adusa de calugarii Yamabushi, care, inca din secolul al Vlll-lea, urmau un pelerinaj sacru in numele unui principiu de acceptare umila si totala a tot ce se intampla pe lume (“Uketamo”)
sursa foto: claragraziolino.com
Cum functioneaza KINTSUGI
Esenta KINTSUGI rezida in perceptia asupra defectului, care nu este vazut drept cauza a renuntarii ci ca o usa spre un alt nou. Se considera ca cicatricile spun o poveste adevarata, care se preia pentru un viitor reconstituit. Practic lucrul spart nu se arunca ci se reface. Iar pentru asta s-au inventat mai multe tehnici.
• tehnica fisurilor – lipirea obiectelor cu un adeziv auriu
• tehnica Makienaoshi – inlocuirea unor fragmente lipsa ori nerecuperabile cu un material epoxidic aurit
• tehnica imbinarii – combinarea fragmentelor din 2 vase sparte pentru obtinerea unuia nou
susa foto: rayhaber.com
Asocierea celor 3 metode asigura reusita. Tehnologia de aplicare presupune:
1. alegerea vasului de lipit, se prefera vasele decorative si nu cele de uz alimentar, evitandu-se posibilele intoxicatii
2. pregatirea adezivului, de obicei se foloseste un amestec dintr-o parte pulbere de mica aurie si 2 parti rasina epoxidica. Alternativ foita de aur lichida in combinatie cu rasina epoxidica.
3. lipirea partilor impreuna, se aplica amestecul pe suprafetele de contact, se incepe cu piesele mici.
4. crearea liniilor aurii, se presara pulberea de mica aurie peste lipitura cand rasina este aproape uscata. In jurul crapaturii se recomanda banda adeziva pentru a pastra suprafetele curate. Cand se lucreaza cu foita de aur se asteapta uscarea rasinii (10-15 minute)
Odata cu exersarea diverselor tehnici se castiga priceperea necesara.
sursa foto: artvision360.com
KINTSUGI cu piatra naturala
Tehnologia de lipire cu foita de aur se plica nu doar pentru salvarea vaselor ceramice ci si pentru lipirea placilor sparte din piatra naturala. Diverse mese din marmura cu grosime mica (tip masute de cafea) care se pot ciobi sau chiar fractura se refac folosind arta Kintsugi. Placi subtiri din limestone sau travertin se lipesc la fel. Activitatile de renovare care presupun acoperiri cu sparturi de marmura de aceeasi grosime creeaza realmente produse noi, cu o personalitate aparte, plecata de la ideea refolosirii in detrimentul celei care implica eliminarea.
PIATRAONLINE sustine renovarea unor suprafete din beton prin acoperirea acestora cu bucati provenite din placi sparte. Nimic nu trebuie aruncat daca se poate refolosi.
Mesele din familia Moon, realizate din marmura Volakas sau Tinos au acum o solutie de refacere in cazul in care se crapa sau se sparg. Vazele Autograph pot fi si ele reparate in cazul desprinderii unor aschii.
Astfel ca latura pragmatica a tamplariei in aur KINTSUGI isi gaseste aplicabilitatea chiar aici, in locul in care arta si piatra sunt ingemanate.
Scrie cateva cuvinte, sfaturile tale sunt folositoare si altora. In acest moment nu sunt comentarii sau intrebari la articol.