Pavajele pot fi din piatra cubica sau din piatra poligonala.
Piatra cubica se monteaza in 3 moduri:
• pe pat de nisip
• pe pat de beton
• pe sapa semi-umeda
Patul pentru piatra cubica tine cont de traficul prevazut, atat cel cantitativ cat si de tipul de trafic – pietonal sau auto. In functie de acesta se sapa gropi de 5 cm adancime pentru patul destinat pavajului cu trafic pietonal si de 18-23 cm pentru patul destinat pavajului cu trafic auto. Se acopera groapa cu pietris, piatra sparta sau balast. Peste suportul din pietris se asterne altul din nisip. Se compacteaza, apoi se poate trece la montajul pietrei cubice.
Pentru montajul pe pat de beton si pe sapa semi-umeda stratul suport se pregateste conform instructiunilor de la pardoseli.
Pregatirea substratului pentru montajul pietrei poligonale se realizeaza similar cu cea pentru piatra cubica (santul este mai putin adanc, cel mai des piatra poligonala se monteaza pe pat din beton).
Lespezile si pasii japonezi se monteaza direct pe pamant, pe un pat de nisip.
Drumurile exterioare sunt destinate traficului pietonal sau celui auto. Pentru traficul pietonal se folosesc piatra cubica de ardezie, marmura, sandstone sau granit, mai rar travertin, cu grosime mica (3 – 5 cm, chiar 7 cm) sau piatra poligonala, iar pentru traficul auto se foloseste piatra cubica din granit sau sandstone, cu grosime de 8 - 10 cm.
Pavarea drumurilor este reglementata de prevederile Legii 10/1995 privind calitatea in constructii si de standardele SR 6978/1995. Potrivit acestor norme, piatra cubica se foloseste pe strazi (inclusiv cele cu fluxuri majore de circulatie) si pe drumuri cu trafic mediu pana la intens, nu foarte intens. Pentru drumurile cu trafic intens se foloseste piatra cubica cu grosimi de peste 10 cm iar pentru traficul mediu se folosesc calupuri (piatra cubica de 8 – 10 cm grosime). Potrivit normativelor prin trafic mediu se intelege trafic pietonal de nivel 3501 – 8000 persoane / zi ( 400 – 1000 persoane pe ora) si trafic auto de 4501 – 11.000 autovehicule/zi ( 3501 – 8000 autovehicule/ora), reprezentand drumuri cu doua benzi de circulatie.
Constructia unui drum din piatra cubica in conditiile de mai sus respecta urmatoarele cerinte:
• panta unica pentru drumuri cu o singura banda de circulatie si pentru drumuri cu doua benzi de circulatie, separate prin banda mediana. La fel pentru locuri de parcare si piete.
• panta este de 2% pentru strazi cu banda mediana, 1.5 – 2.5% pentru piete si parcari
• pavajele prin calupuri au nevoie de o panta de 2.5%
• denivelarile maxim admisibile sunt de 10 mm, in afara situatiilor care determina stangnarea apei pe suprafata
• latimea rosturilor este de 5 – 8 mm
Cu respectarea acestor cerinte piatra cubica se poate monta in 3 moduri.
1.Pe pat de nisip – varianta standard, cel mai des folosita
• Se verifica conditiile de drenaj – este esential ca apa sa nu balteasca sub pietre , de aceea trebuie verificat cum curge apa pe suprafata
• Se realizeaza un sistem de drenaj al apei daca acesta este necesar , un sant ascuns poate fi suficient. Pe anumite trasee se poate placa o zona mai joasa pe laterala drumului, pe unde sa se scurga apa.
• Se verifica traseele de utilitati, acestea trebuie evitate.
• Se executa sapaturi pentru a asigura adancimea de montaj si in corelare cu sistemul de drenaj
• Se realizeaza excavarea pana se ajunge la pamant compact evitandu-se solurile moi. Pentru o zona de trafic pietonal este necesar un pat de pietris de 5 cm grosime, ceea ce inseamna ca trebuie sapat pana la o adancime de 18–23 cm. Pentru trafic auto si in jurul piscinelor este necesar un pat de 18-20 cm ceea ce face ca adancimea de sapare sa creasca. Se executa sapatura pe o suprafata mai larga daca pe margini se vor monta borduri.
• Se marcheaza suprafata cu tarusi de lemn si sfoara
• Se masoara suprafata (lungime, latime, adancime), se folosesc ruleta sau metrul de tamplarie.
• Se alege pietrisul (piatra sparta sau balast) pentru stratul portant, acesta are uzual dimensiuni de 1.5-2.cm. Pentru doua straturi portante se alege pietris de doua dimensiuni diferite, cel inferior fiind mai mare. Se calculeaza cantitatile de pietris si nisip in conformitate cu informatiile furnizorului.
• Se alege piatra cubica. Pentru trafic auto de peste 3.5 t se foloseste piatra cubica de peste 8 cm grosime, pentru trafic de sub 3.5 t se mai poate folosi si piatra cubica de 7 cm grosime.Se calculeaza necesarul de piatra cubica adaugand si ceva in plus.
• Se delimiteaza zona cu sipci de lemn
• Se realizeaza suportul din pietris, se compacteaza (se foloseste o placa vibranta). Peste acest suport se asterne un strat de nisip (margaritar) de 2 - 3 cm. se egalizeaza nivelul cu un dreptar. Se compacteaza (piloneaza). Se asterne un al doilea strat de nisip afanat.
• Se amplaseaza bordurile.
• Se aseaza piatra cubica pe al doilea strat de nisip. Piatra se aseaza cu 2 cm mai sus decat nivelul final al pavajului.
• Se bate cu maiul manual de 25 kg sau mecanic, bucata cu bucata, fara a se stropi cu apa. Se corecteaza denivelarile.
• Se imprastie nisip pe toata suprafata, se stropeste din abundenta cu apa, se impinge nisipul in rosturi cu o perie pana la umplerea acestora.
• In functie de rezultat se executa o a doua batere cu maiul.

2. Pe sapa semi-umeda
• dupa executarea bazei (suport portant din pietris si nisip) se compacteaza nisipul si se niveleaza. Nivelul la care se ajunge este mai jos cu 7-8 cm de inaltimea dorita.
• se toarna sapa, grosimea ei este de circa 2 cm, se da panta necesara scurgerii apei.
• inainte de a se usca sapa se amplaseaza piatra cubica, se bate cu ciocanul de cauciuc pentru fixare
• se completeaza primul rand de pietre folosind snururi de ghidare, se verifica planeitatea.
• se muta snurul de ghidare si se monteaza al doilea rand de pietre
• se verifica planeitatea pe ambele axe
• se umplu spatiile dintre pietre cu un amestec de nisip cuartos si ciment si se lasa sapa sa se aseze
• se formeaza rosturile trasand santuri intre pietre, folosim o scula rotunda (surubelnita). Aceste santuri permit scurgerea apei in sensul inclinatiei data sapei, se evita in acest fel craparea sapei din cauza stagnarii apei in sant, in urma contractiilor si dilatarilor date de ciclurile de inghet-dezghet.
• se indeparteaza excesul cu o perie
• se evita circulatia pana la uscare
3. Pe pat de beton armat
• se executa sapatura calculandu-se inainte adancimea
• se toarna placa de beton armat respectand pantele de scurgere a apelor meteorice
• dupa maturarea betonului se face montajul cu ajutorul adezivului. Montajul pavajului cuprinde: intinderea adezivului pe placa de beton, aplicarea adezivului pe piatra cubica, fixarea cu ajutorul ciocanului de cauciuc a pietrei cubice pana se ajunge la planeitatea impusa de panta de scurgere a apelor metorice, chituirea rosturilor cu chit de rosturi impermeabil